Jak zpracovat šípky, aby si zachovaly co nejvíc vitamínů

Jak zpracovat šípky, aby si zachovaly co nejvíc vitamínů
Foto: Pixabay

Právě teď, v říjnu, je čas vyrazit na sběr šípků. Když je utrhnete v plné zralosti a šetrně zpracujete, vytvoříte si na zimu slušnou zásobu vitamínu C.

Šípky ho totiž obsahují až 15x víc než citrusy, jak uvádějí některé zdroje, a v našich podmínkách jim v tomto ohledu dokáže konkurovat jen rakytník. Je důležité dodat, že množství vitamínu C se liší s ohledem na to, kde šípky rostou, z jakého druhu růže a kdy je sbíráte, a pak také, jak je zpracováváte a skladujete.

Jedlé jsou plody téměř všech keřových růží, nejvíc vitamínů ale obsahují pěkné masité šípky s vysokým obsahem dužiny. Rostou na celé řadě růžových keřů, těmi nejznámějšími zástupci jsou růže dužnoplodá, svraskalá nebo Moyesova. To spíš na upřesnění pro ty z vás, co jednotlivé druhy růží dokáží odlišit, případně uvažují o tom, že by si šípkový keř vysadili na zahradu.

Jak poznat zralý šípek

Poznat zralé šípky je důležité právě proto, že v této fázi obsahují nejvíc vitamínů. Když je podtrhnete nebo otrháte přezrálé nebo přemrzlé, o spoustu cenných látek se ochudíte.

Zralé šípky jsou krásně červené, lesklé, na omak tvrdé. Měkké sbírat můžete také, ale jsou určené na tepelné zpracování do marmelád, sirupů nebo omáčky. Tam moc vitamínů nečekáme.

Někde se dočtete, že je dobré šípky sbírat za slunného dne, protože prý obsahují víc vitamínů, než když je pod mrakem. Jestli jde jen o lidovou povídačku, nebo na tom něco bude, bohužel posoudit nedokážeme. Stejně jako u jiného ovoce ale plody sbírejte ideálně tam, kde je čisto (ne u polí, na kterých farmáři používají pesticidy, nebo u rušných silnic), a v době, kdy neprší.

Jak zpracovat šípky

Pojďme se podívat na zoubek nejčastější formě zpracování, sušení a přípravy čaje, která může být také k množství vitamínu C nejšetrnější. Může píšeme záměrně, protože když se na sušení vrhnete moc zhurta, napácháte víc škody než užitku.

  • Hned po příchodu domů šípky rychle opláchněte a osušte v utěrce.
  • Vložte je do sušičky na ovoce a zapněte ji na 70 °C. Tato teplota se může zdát vysoká, ale pokud budete sušit šípky vcelku, před teplem je ochrání silná slupka.
  • Pokud sušičkou nedisponujete, pomozte si troubou. Roztopte ji na nejnižší možný stupeň, který nabízí, a pokud je to víc než 70 °C, vypněte ji, vložte šípky rozložené na plechu a nechte pootevřená dvířka. Jakmile vychladne, celý postup opakujte, dokud nebudou plody suché.
  • Sušte, dokud nejsou šípky úplně suché (jinak by zplesnivěly). Poznáte je tak, že cinkají jako korálky a nedokážete je prsty promáčknout.
  • Skladujte vcelku v uzavíratelné dóze nebo pláteném sáčku. Pokud budou šípky dobře usušené, nenatáhnou zpět vlhkost ani nezačnou plesnivět.
  • Vždy před vařením čaje si v mixéru rozmixujte pár plodů.

Proč skladovat šípky vcelku

Zdá se to jako zbytečná komplikace, šípky by přeci bylo jednodušší po usušení nadrtit a mít tak rovnou připravenou směs na čaj. Ano, ale z plodů by rychleji mizel vitamín C. Ten déle vydrží, když je chráněn slupkou celého šípku, i tak ale za rok “zmizí” 50 % vitamínů. Nesbírejte a nesušte jich tedy víc, než jich za rok spotřebujete.

Jak uvařit šípkový čaj, aby v něm zůstalo co nejvíc vitamínů

Příprava šípkového čaje je jednoduchá a jak nám potvrdil Ústav analýzy potravin a výživy z Vysoké školy chemicko technologické v Praze, šípky zvládnou relativně vysokou teplotu, i 85 °C, pokud je krátkodobá. Ideální postup pro přípravu čaje z hlediska množství vitamínu C je následující:

  • Nadrťte si porci sušených šípků a vložte je do papírového čajového sáčku nebo kávového filtru.
  • Vodu uvařte v rychlovarné konvici na 85 °C, případně nechte asi půl hodiny po uvaření vody odstát (pokud nemáte konvici s nastavitelnou teplotou).
  • Nadrcené šípky přelijte vodou a nechte asi 20 minut louhovat.
  • Vyndejte filtr nebo sáček s šípky, podle chuti doslaďte medem a popíjejte podle libosti.

Zdroj: redakce – Petra Matějková, mojeambulance.cz, superfoody,cz, gcms.cz

Další články z této rubriky

Domácí drinky pro zimní pohodugutentor-overlay

Domácí drinky pro zimní pohodu

Absence slunečních paprsků, chladno a nálada pod psa. Také máte chuť zalézt pod deku s něčím hřejivým v ruce? Zkuste…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*