Současná situace jako příležitost k úpravě výživy a zdraví

Zdravá snídaně.
Foto: Pixabay.

Ze všech stran slyšíme, jak máme být nyní hlavně doma, k nikomu kromě rodiny se ani nepřibližovat a hýbat se pro zlepšení imunity. Současná situace je ale také příležitostí k úpravě stravování, a tím i váhy, a k podpoře zlepšení zdravotního stavu.

Někteří z vás nám píší: „Já bych sice chtěl/a, ale nějak na to nemám sílu, nebo nemám vůli, nebo jsem přes léto na zahradě a nemám čas.“ Okamžik, který teď prožíváme, nabízí právě příležitost i větší důvod k motivaci. Pokud jste tedy živi o špagetách, rohlících, chlebu, sladkostech a tatarce, je nejvyšší čas na změnu.

Toasty s pomazánkou.
Foto: Pexels. Pokud jste tedy živi o špagetách, rohlících, chlebu, sladkostech a tatarce, je nejvyšší čas na změnu.

Vyzkoušejte aspoň tyto tipy:

Udělejte si aspoň dvakrát týdně bezmasý den, během něhož vynecháte i mléčné výrobky. Pojměte jej zkrátka tak, jako byste byli ty dny vegani. Že vůbec netušíte, co byste mohli ten den jíst? Stovky receptů najdete třeba zde: https://www.vegmania.cz/recepty.

Obzvláště nyní je více než kdy jindy důležité zvýšit příjem ovoce a zeleniny, které vám pomohou dostat do těla více vlákniny i vitaminů. Například jablka z čerstvé sklizně, která právě teď najdeme v obchodech, jsou ideální.

Rajče, mrkve, maliny a jablka.
Foto: Pixabay. Obzvláště nyní je více než kdy jindy důležité zvýšit příjem ovoce a zeleniny.

Zkuste se vyhnout bílému pečivu. Pokud chcete snížit hladinu cukru v krvi, nekombinujte příliš živočišné bílkoviny (a hlavně červené maso) s bramborami, pečivem, rýží nebo těstovinami.

Do svého jídelníčku přidejte ryby. Ano, jsou drahé, ale jde o skvělý zdroj bílkovin s nízkým podílem cukrů, a naopak vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin, jednoho z mála zdravých tuků. Chcete-li snížit hladinu cukru v krvi, nedávejte si k rybám jako přílohu brambory, ale zeleninu.

Oběd s rybou a zeleninou.
Foto: Pixabay. Chcete-li snížit hladinu cukru v krvi, nedávejte si k rybám jako přílohu brambory, ale zeleninu.

A jak jinak: snižte příjem sladkého. Ač jsme nyní pod větším stresem a řada z nás má tendenci jej zajídat sladkým, udělejte přesný opak. Aby nedošlo k mýlce: tělo cukr potřebuje. Glukóza je hlavní potrava mozku a zdroj energie pro celý organismus. Získat ji ale můžete přirozenou cestou, z ovoce, zeleniny či mléčných výrobků. Třeba takový pomeranč je výborným zdrojem přírodních cukrů, ale i vlákniny a dalších živin.

Rozkrojený pomeranč.
Foto: Pixabay. Pomeranč je výborným zdrojem přírodních cukrů.

Jak se tedy orientovat v cukrech, které jsou do potravin přidávány uměle? Na etiketách výrobků je najdete pod názvy kukuřičné sladidlo, kukuřičný sirup, koncentrát šťáv, sladový cukr, sladový sirup, javorový sirup, dextróza, aspartam, acesulfam, cyklamát apod.

Jako ve všem platí: nedělejte rovnou velké kroky. Začněte drobnými změnami, které ale budete dodržovat, a postupně tak upravíte své stravovací návyky.

Další články z této rubriky

Šípkový čaj.gutentor-overlay

Šípky a jejich účinky

Nasbírali jste si letos také zásobu šípku, ale nevíte, co s ním? Nebo chcete zjistit pro další léta,…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*