Muže to ke knihám netáhne, když ale sáhnou po knize, chtějí se vzdělat

Muže to ke knihám netáhne
Foto: Freepik

O tom, že Češi patří k náruživým čtenářům, není pochyb. Dokládá to i řada výzkumů. Co je potřeba si ale přiznat, je, že většinu čtenářů tvoří ženy. Genderové rozdíly jsou běžné v celé Evropě, v Česku jsou ale ještě výraznější. Ať už se podíváme na nakupující v knihkupectví nebo návštěvníky knihoven, vždy jim dominují ženy. Že jsou muži menší čtenáři, dokládají i čísla Českého statistického úřadu. V roce 2016 nepřečetlo žádnou knihu 39 % mužů, ale pouze 15 % žen. Nerovného zastoupení si všímá i knižní secondhand Knihobot.

Muži tvoří 38 % procent našich zákazníků i dodavatelů. Zbylou většinu zastupují ženy,“ komentuje situaci Nicol Strungová z Knihobotu. V něm se k lásce ke knihám hlásí většina zaměstnanců a kladný vztah k četbě je tady v podstatě pravidlem. Jaké je zde tedy rozložení žen a mužů? Od dat o četbě se moc neliší – převaha žen je tu jasná. V pracovním kolektivu jsou zastoupeny v 77 %, kdežto muži tvoří necelou čtvrtinu.

Dívka sedí na hromadě knih.

Honba za autorem

V naší i manželově rodině jsou knihy nejoblíbenějším dárkem. Patřily vždy k nejskvělejším dárkům k…
Číst dále

Jiné preference

Když už ale muži ke knize sednou, vezmou do ruky spíše faktografickou literaturu. Ženy pak častěji sahají po beletrii a knihu více vnímají jako odpočinek. Podle Jiřího Trávníčka, který je autorem několika čtenářských výzkumů, u žen převládá relaxační a zábavní funkce četby, kdežto pro muže je určující funkce poznávací. Výběr knih se promítá i v prodejích.

Nakupující – muži – mají v košíku nejčastěji právě literaturu o seberozvoji a pokud sáhnou po beletrii, pak jsou to především detektivky a thrillery. Častý je také nákup kuchařek, “ uvádí Nicol Strungová za Knihobot.

V čem muži oproti ženám vedou, je vztah k technologiím. A vidět to bylo dosud i na četbě. Zatímco ženy sahaly po elektronické knize výjimečně, pokud už muži k četbě zasedli, přečetli si knihu z některého elektronického zařízení častěji než žena. I v tom je ale nyní ženy předčily. Padesátiprocentní hranici ve čtení e-knih překročily podle Zprávy SKČN před dvěma lety, v roce 2021. 

Jak přilákat muže ke knihám?

 „Mě ke knihám dovedla rodina – naši četli běžně, v dětství četli i nám s bráchou, takže ke knihám jsem měl přístup od mala,“ přibližuje svůj vztah k literatuře Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu.

Kromě rodiny, která má na vztah ke knihám vliv především v dětství, mohou být cestou koníčky. Odborníci se shodují na tom, že na začátku je nejdůležitější si vzít něco lehčího a začít oblíbeným tématem. Fanoušky Formule 1 zaujme třeba kniha Jak postavit monopost, fandové detektivek a policejní práce v začátcích ocení rozhovorovou knihu s bývalým vedoucím oddělení vražd Josefem Marešem.

A opomenout bychom neměli ani byznys a investice. Čtenáře (a nejen muže) by mohlo zaujmout, že stejně jako se investuje do umění nebo krypta, je možné kupovat vybrané knihy, kterým se lety zvyšuje hodnota. Mohou to být bibliofilie, autorské tisky, ale i „obyčejné knihy“, které třeba vyšly jen v omezeném množství nebo jsou úzce oborově zaměřené. Jedním z autorů, jehož knihy se nyní prodávají za tisíce, je spisovatel sci-fi a fantasy Jiří Kulhánek. Jeho Noční klub se na Knihobotu prodává za více než 4 tisíce korun.

O Knihobotu:

Knihobot.cz je největší český knižní secondhand. Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování knižního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé České republice a na Slovensku – knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat. Tituly prodává na bázi komisního prodeje a díky dlouhodobé práci s daty může zajistit tu nejlepší prodejní cenu i rychlost prodeje.

Zdroj: Zuzana Žižková, FYI Prague, Nicol Strungová, Dominik Gazdoš, Český statistický úřad

Další články z této rubriky

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*