Chůze pro zdraví – nejnovější poznatky

Informace, že je chůze zdravá a ve vyšším věku by měla být základní pohybovou aktivitou každého z nás, opravdu není nová, to přeci všichni už dávno víme. Slýcháme to z médií, od dětí, od přátel…: „Hlavně se pohybuj, hlavně dost choď. A svižně!“ Vídáte také ty seniory, kteří se ve snaze jít co nejrychleji a posilovat své klouby a srdce řítí s hůlkami v rukách závratným tempem sídlištěm nebo parkem? Možná budou nejen oni překvapeni tím, co zjistili vědci v poslední době.

Nejčastěji se dočtete o tom, že by člověk měl ujít 10 000 kroků za den. Dnes existují spousty měřičů ušlé vzdálenosti: v hodinkách, náramcích, sporttesterech apod. Data se pak přenášejí do aplikace v mobilu, kde lidé napříč generacemi sledují svůj denní počet kroků.

Chůze zdravá a ve vyšším věku by měla být základní pohybovou aktivitou každého z nás.

Kolik kroků denně byste tedy měli ujít ke zlepšení svého zdraví?

Nové výzkumy ukazují, že zdraví výrazně prospěje, i když každý den ujdete i mnohem méně než oněch 10 000 kroků.

V USA provedli zajímavou studii. Výzkumný tým spolu s odborníky z Národního onkologického ústavu NIH (NCI), Národního ústavu pro stárnutí (NIA) a Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) zkoumal souvislost mezi počtem a intenzitou kroků na straně jedné a rizikem úmrtí na straně druhé, přičemž se zaměřil na širší věkové rozpětí tamní populace.

Tým se mezi lety 2003 a 2006 podíval na data od lidí ve věku 40 a více let, kteří používali krokoměr, jenž měří nejen počet kroků, ale i tempo (počet kroků za minutu). Vědci pak zhruba dalších deset let shromažďovali informace o úmrtích účastníků výzkumu. Sledovali také příčiny úmrtí, konkrétně rakovinu a srdeční choroby.

Ve své analýze porovnávali riziko úmrtí ve sledovaném období u lidí, kteří podnikli méně než 4 000, méně než 8 000 nebo naopak 12 000 a více kroků denně. Také se zaměřili na otázku, zda byla intenzita chůze spojena s lepším zdravím.

Během desetiletí sledování výzkumníci zjistili, že ze 4 840 účastníků jich zemřelo 1 165, z toho 406 na srdeční choroby a 283 na rakovinu.

Lidé, kterří chodili průměrně 8 000 kroků za den, ve srovnání s těmi, kteří podnikli max. 4 000 kroků denně, měli o 50 % nižší riziko úmrtí.

Studie ukázala, že bez ohledu na věk či pohlaví měli během sledování lidé, kteří na začátku studie chodili průměrně 8 000 kroků za den, ve srovnání s těmi, kteří podnikli max. 4 000 kroků denně, o 50 % nižší riziko úmrtí z jakékoli příčiny. U lidí, kteří ušli v průměru 12 000 a více kroků denně, kleslo toto riziko dokonce o dalších 15 %. Vyšší počet kroků byl také spojen s nižší mírou úmrtí na srdeční choroby a rakovinu.

Po zvážení celkového počtu kroků za den se zdálo, že intenzita kroků neovlivňuje riziko úmrtnosti. Ke snížení rizika úmrtí stačilo pouze zvýšené množství kroků za den.

Zjištění jsou v souladu se současnými doporučeními, že by se lidé – a senioři obzvlášť – měli v průběhu dne více pohybovat a méně sedět. Ale protože tato studie byla observační, nebylo možné prokázat, že zvýšená fyzická aktivita snižuje riziko úmrtí. Výsledky mohlo ovlivnit i to, že ti, kteří se celkově více pohybovali, byli obecně zdravější, a proto měli nižší úmrtnost na zmiňované nemoci.

Každopádně platí, že nemusíte ujít 10 000 kroků denně a nemusíte se za každou cenu snažit o intenzivní pohyb. Chůze však jednoznačně prospívá vašemu srdci, pohybovému aparátu a celkově organismu, a je jedním z pilířů toho, jak se v dobré kondici dožít vysokého věku.

Ostatně, když už jsme tentokrát použili americkou studii, můžeme náš článek uzavřít citátem třetího amerického prezidenta Thomase Jeffersona, který už na počátku devatenáctého století řekl: „Chůze je nejlepší možné cvičení.“

Další články z této rubriky

Příprava nohou na dovolenougutentor-overlay

Příprava nohou na dovolenou

Přestože tvoří nohy téměř čtvrtinu našich kostí, 18 % kloubů a 6 % svalů, při úvahách o zdraví a údr…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*