Zachovejme si zdravé srdce

Lékař měří krevní tlak.
Foto: Pixabay.

Také se vám až rozbušilo srdce? Tak s tím bušením zase opatrně :-). Ne, nebojte, nebudu dnes psát o tom, kolik lidí ročně kosí infarkt myokardu a podobně, ale pojďme si říci, že srdce není jen sídlem lásky. Jak s ním správně fungovat, abychom si jej uchovali co nejdéle v dobré kondici a zdravé?

Srdce je svalová pumpa, která každý den pumpuje tělem přibližně 10 000 litrů krve, úžasný výkon. Proto musí být srdeční sval prostřednictvím koronárních tepen opakovaně zásobován krví bohatou na kyslík. A když se tepny zužují a jsou stále více nepropustné kvůli usazeninám tuku nebo vápníku, dostává se do srdečního svalu stále méně kyslíku.

Ischemická choroba srdeční je nejčastějším srdečním onemocněním v západní civilizaci a nejčastější příčinou úmrtí u lidí starších 50 let.  Arterioskleróza, infarkt a tak dále, o tom jste četli a slyšeli už mockrát.

Rizikové faktory jsou u mužů i žen stejné – vysoký krevní tlak, nedostatek pohybu, vysoká hladina cholesterolu nebo cukru v krvi, kouření, obezita. A zdvojnásobuje to genetická predispozice, pokud měli problémy se srdcem i vaši rodiče, sourozenci, prarodiče apod.

Bolest srdce.
Foto: Pixabay. Ischemická choroba srdeční je nejčastějším srdečním onemocněním v západní civilizaci a nejčastější příčinou úmrtí u lidí starších 50 let. 

Pro uchování zdravého srdce můžete ve svém denním režimu udělat mnoho a přitom to není nijak náročné. Jen se přinutit. Ano, jde o pohyb. Všimněte si, že kardiologové se ve volném čase hýbou, chodí, běhají apod. Protože pohyb a zdravá výživa jsou známé klíče k prevenci problémů se srdcem nebo vysokému tlaku.

O pohybu píši v řadě dalších článků na stránkách Aseniora, např. Novoroční předsevzetí začít cvičit? Podívejte se na nejčastější chyby, kterých se lidé na začátku dopouštějí nebo Nordic walking aneb Jak posilovat imunitu a srdce zdravou chůzí s hůlkami. Stejný důraz klademe ale i na výživu. Optimální pro srdce je středomořská kuchyně.

Oběd - ryba.
Foto: Pixabay. Stejný důraz klademe ale i na výživu. Optimální pro srdce je středomořská kuchyně.

Já vím, to se hezky řekne, když pohled na regály našich supermarketů má daleko do pohledu na regály např. zeleniny a ryb v marketech italských, španělských nebo řeckých. I tak lze ale zvýšit přítomnost zeleniny, salátů, ovoce, luštěnin nebo celozrnného chleba v našem jídelníčku. Také není nijak těžké zařadit bezmasé dny a vyhýbat se strojově zpracovaným masným výrobkům, hlavně uzeninám. Nemluvě o tzv. rychlém občerstvení.

A naopak bychom měli zařadit do jídelníčku více ryb, používat místo slunečnicového oleje také řepkový, olivový nebo lněný. Prostě oleje bohaté na mononenasycené mastné kyseliny.

Olivový olej.
Foto: Pixabay. A naopak bychom měli používat místo slunečnicového oleje také řepkový, olivový nebo lněný.

Mimochodem víte, že už jsou na milost vzata vejce? Ano, už neplatí, že je to cholesterolová bomba a máte se jim vyloženě vyhnout. Dnes jsou znovu doporučována pro přítomnost esenciálních mastných kyselin s tím, že sice obsahují mnoho cholesterolu, ale ten působí jako antioxidant, jako lapač volných radikálů v těle. A nebojte se sklenky vína, to ke Středomoří přece také patří.

Tři ženy se smějí.
Foto: Pixabay. A ještě jedna věc je důležitá. Smích.

A ještě jedna věc je důležitá. Smích. Ten je balzámem pro srdce, odbourává stres a doslova vytváří pozitivní vibrace k srdečnímu svalu. Takže to bušení srdce z nadcházejícího jara, o kterém jsem psal v úvodu, doplňte něčím veselým, čemu se „od srdce“ zasmějete a bude to to pravé vykročení do prvních jarních dnů i s prevencí zachování zdravého srdce v těle.

Zdroj: redakce – Milan Dobrovský, Medicalnewstoday.com

Další články z této rubriky

Šípkový čaj.gutentor-overlay

Šípky a jejich účinky

Nasbírali jste si letos také zásobu šípku, ale nevíte, co s ním? Nebo chcete zjistit pro další léta, jak na…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*