Petr Brandl: Příběh bohéma 

Petr Brandl: Příběh bohéma 
Foto: Pixabay

Národní galerie Praha zahájila 20. října ve Valdštejnské jízdárně výstavu díla jednoho z nejvýznamnějších českých barokních umělců – Petra Brandla, geniálního malíře, ale také věčného dlužníka, nevěrného manžela, marnotratníka, velkého gurmána a … vězně. Výstava čítající 64 převážně velkoformátových autorových maleb poprvé představila také díla nově objevená či dosud nevystavená, jako jsou Křest Kristův, Vize sv. Anny nebo Vlastní podobizna zvaná Vídeňská, ale především provede návštěvníky bohatým životním příběhem Petra Brandla.

Výstava prezentuje nové poznatky o Brandlově tvorbě, které jsou výsledkem dlouhodobé badatelské činnosti, a navazuje na předchozí projekty Národní galerie Praha i kurátorky výstavy Andrey Steckerové. Celý koncept je nově postaven na vyprávění dvou prolínajících se příběhů: příběhu výjimečné umělecké tvorby a neméně výjimečného života, k němuž máme dochováno nebývalé množství archivních dokladů. Ty vykreslují Brandla jako člověka odmítajícího společenské a profesní konvence i jako umělce, pro něhož tvůrčí a osobní svoboda stála na prvním místě.

Na výstavě je ke shlédnutí široký rozsah Brandlovy tvorby. Návštěvníci mohou spatřit monumentální, několikametrová oltářní plátna, na nichž se odehrávají dramatické děje ze života světic a světců, ale také umělcovy portréty, a to včetně podobizny jedné z nejvíce kontroverzních osobností barokní kultury – hraběte Františka Antonína Šporka. Málo známou malířskou polohou jsou pak Brandlovy žánrové malby, které zachycují svět podvodných mastičkářek a felčarů, kuřáků i prostitutek.  Jednu z dominant výstavy tvoří Brandlovo největší plátno Historie Josefa Egyptského. Toto dílo, zapůjčené ze zámku v Jindřichově Hradci, prošlo před výstavou náročným restaurováním spolu s dalšími dvaceti díly, a to včetně oltářních maleb. Komplexní restaurování děl trvalo téměř dva roky a podílel se na něm tým restaurátorů Národní galerie Praha. Restaurování obrazu Historie Josefa Egyptského také částečně finančně podpořil Národní památkový ústav.

Samostatnou sekci výstavy tvoří obrazy, na nichž Brandl ostentativně předvádí svou originální, naprosto nekonvenční a na svou dobu moderní malířskou techniku. Brandlovo haptické až sochařské vnímání malby jeho dílu vtisklo jedinečný autorský rukopis.  Na výstavě je také zastoupeno dílo Brandlova spolupracovníka a blízkého přítele, slavného sochaře Matyáše Bernarda Brauna, jehož fenomenální tvorba je spojena například se sochařskou výzdobou areálu zámku a hospitalu v Kuksu.

Výstava dále připomíná dílo Brandlova oficiálního učitele Kristiána Schrödera, tvorbu Brandlova slavného předchůdce, malíře Karla Škréty, i malby jeho současníků a následovníků (Jan Kupecký, Michael Václav Halbax, Filip Kristián Bentum). Výjimečnost Brandlovy tvorby a jeho života podtrhuje inovativní instalace architekta Romana Brychty.

Výstavou návštěvníky provede kreativně zpracovaný audioprůvodce (autor: René Levínský, režie: Johana Ožvold), dětské diváky zaujmou hravé a edukativní videoanimace o životě a díle Petra Brandla (autor: Tomáš Zach, namluvil: Kryštof Hádek) nebo dva videodokumenty, které zpracovávají časosběrný materiál z průběhu procesu restaurování největšího Brandlova díla Historie Josefa Egyptského (režie: Jan Strejcovský). Výstavu doprovází také obsáhlý výkladový katalog a publikace pro děti a mládež z tradiční edice Národní galerie Praha Obrazy do kapsy. K výstavnímu projektu je naplánován bohatý doprovodný program v podobě tematicky zaměřených komentovaných prohlídek.

Další informace k životu a dílu Petra Brandla lze nalézt v online databázi: www.petrbrandl.eu. 

Zápůjčky děl na výstavu laskavě poskytli: 

Arcibiskupství pražské 

Benediktinské arciopatství sv. Vojtěcha a sv. Markéty v Praze-Břevnově

Biskupství českobudějovické  

Biskupství královéhradecké 

Biskupství litoměřické 

Cisterciácké opatství Vyšší Brod 

Kanonie premonstrátů v Nové Říši 

Klášter kapucínů Praha-Hradčany 

Kolowratská obrazárna v Rychnově nad Kněžnou 

Královská kanonie premonstrátů na Strahově 

Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu  

Muzeum Jindřichohradecka 

Muzeum Narodowe w Poznaniu 

Muzeum a galerie v Prostějově 

Národní muzeum 

Národní památkový ústav 

Územní odborné pracoviště v Liberci 

Územní památková správa na Sychrově 

Územní památková správa v Českých Budějovicích  

Územní památková správa v Praze 

Oblastní galerie v Liberci 

Parafia rzymskokatolicka p.w. św. Jana Chrzciciela w Żabowie 

Parafia pw. Świętej Rodziny w Chełmsku Śląskim – Diecezja Legnicka 

Plzeňská diecéze – Římskokatolická farnost Manětín 

Rytířský řád Křižovníků s červenou hvězdou 

Římskokatolická farnost – arciděkanství Jičín 

Římskokatolická farnost Blatná 

Římskokatolická farnost Kutná Hora-Sedlec 

Římskokatolická farnost Mníšek pod Brdy 

Římskokatolická farnost u kostela Nanebevzetí Panny Marie Příbram – Svatá Hora 

Soukromí majitelé děl 

Správa Pražského hradu 

Vlastivědné muzeum Olomouc 

Petr Brandl: Příběh bohéma 
Valdštejnská jízdárna, 20/10/2023 – 11/2/2024 

Kurátorka: Andrea Steckerová 
Architekti výstavy: Roman Brychta, Markéta Mráčková, Barbora Šímová 
Grafici výstavy: Kristina Ambrozová, Štěpán Malovec 

Národní galerie Praha děkuje Senátu České republiky za velkorysé zapůjčení prostor Valdštejnské jízdárny pro realizaci výstavy a Národnímu památkovému ústavu za poskytnutí dotace na restaurátorské činnosti. 

Zdroj: MgA. Adam Steinwitch, Národní galerie Praha

Další články z této rubriky

Tajemná Indonésiegutentor-overlay

Tajemná Indonésie

Svého druhu nejobsáhlejší a největší výstava zavede návštěvníky do tajemných míst Indonésie v jihovýchodní Asii a Oceánii, kde lidé izolovaných…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*