Fyzická aktivita a depresivní symptomatologie

Fyzická aktivita a depresivní symptomatologie
Foto: Freepik

Depresivní symptomatologie provází řadu somatických, psychických i návykových nemocí.

Metaanalýza autorů Perace et al. (2023) zjistila, že fyzická aktivita je spojena s nižším výskytem depresivních stavů. Povzbudivá je skutečnost, že příznivý efekt fyzické aktivity byl zaznamenán i u osob, které nedosahovaly obecně doporučovaných limitů.

Uvedené závěry lze vztáhnout i na děti a dospívající (Meta Recchia et al., 2023) a také na osoby ve věku nad 60 let (Klil-Drori et al., 2020). K tomu dodáváme, že fyzická aktivita u osob vyššího věku, např. chůze, snižuje mortalitu, i když je fyzické aktivity méně, než jak je doporučováno (Lee et al., 2019).

Závěr

Osoby s duševními a návykovými nemocemi, senioři, děti a dospívající i mnozí další mají nedostatek fyzické aktivity. Nestává se často, že by pacient pospíchal od lékaře do obchodu se sportovními potřebami. Bylo by to ale prospěšné.

Zdroj: MUDr. Karel Nešpor, CSc.

Literatura

Klil-Drori S, Klil-Drori AJ, Pira S, Rej S. Exercise Intervention for Late-Life Depression: A Meta-Analysis. J Clin Psychiatry. 2020; 81(1):19r12877.

Lee IM, Shiroma EJ, Kamada M, Bassett DR, Matthews CE, Buring JE. Association of Step Volume and Intensity with All-Cause Mortality in Older Women. JAMA Intern Med. 2019; 179(8):1105-1112.

Meta Recchia F, Bernal JDK, Fong DY et al. Physical Activity Interventions to Alleviate Depressive Symptoms in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. 2023; 177(2):132-140.

Pearce M, Garcia L, Abbas A et al. Association Between Physical Activity and Risk of Depression: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Psychiatry. 2022; 79(6):550-559.

Další články z této rubriky

Čas a řečigutentor-overlay

Čas a řeči

Stále se kolem nás mluví o prevenci a vlastní zodpovědnosti za své zdraví a já jen čtu, naslouchám a čekám.…
Jak zpomalit stárnutí pletigutentor-overlay

Jak zpomalit stárnutí pleti

Stárnutí pokožky závisí na mnoha věcech: na celkovém stavu těla, na tom, co jíme, jak dobře spíme, na fyzické aktivitě,…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*