MPSV provedlo inspekci v domově pro seniory Hvězda, zjistilo
závažná pochybení.

MPSV provedlo inspekci v domově pro seniory Hvězda
Foto: Freepik

Krajský úřad rozhodl o odejmutí registrace

V červnu proběhla inspekce sociálních služeb u poskytovatele „HVĚZDA z.ú.“, a to
konkrétně v Domově služeb seniorům v ulici Zarámí ve Zlíně. MPSV v rámci
kontroly zjistilo řadu pochybení, za které poskytovateli uložilo maximální možnou
pokutu podle současné legislativy. Zároveň resort předal podnět k provedení
kontroly také oblastnímu inspektorátu práce, finančnímu úřadu, a především
krajskému úřadu. Ten rozhodl o odejmutí registrace ke konci roku.

Inspekce sociálních služeb ve Hvězdě probíhala od 13. do 15. 6. 2023, následně byla
vyhodnocována. Tento proces prodloužilo podání námitek poskytovatele proti zjištěním
MPSV. K jejich vyřízení došlo 3. 11. 2023 a příslušné sdělení bylo obratem zasláno
poskytovateli. „Naši inspektoři zjistili několik závažných pochybení. Rozhodli jsme proto,
že udělíme maximální možnou pokutu. Protože ale MPSV kontroluje pouze povinnosti
a standardy kvality dané zákonem o sociálních službách, podali jsme podněty k inspekci
i dalším institucím, mimo jiné krajskému úřadu
,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí
Marian Jurečka (KDU-ČSL)
.

Jednotlivé kraje jsou odpovědné za zajištění sociálních služeb pro svoje občany, udělují
proto také registrace poskytovatelům. Krajský úřad Zlínského kraje rozhodl o odejmutí
registrace Hvězdě z důvodu nedoložení bezdlužnosti.

„O všechny klienty bude v každém případě postaráno. Naším cílem vždy je, aby sociální
služby měly svou kvalitu. Pokud dojde k pochybení a porušení zákona, musíme jednat. Je
sice primárně přímo v kompetenci Zlínského kraje, aby další péči klientům zajistil, MPSV
ale bude připraveno s celou situací pomoci
,“ zdůraznil ministr Jurečka.

Inspekce MPSV ve Hvězdě například zjistila, že klienti museli v rozporu se zákonem složit
sponzorské dary jako předpoklad pro přijetí do zařízení. Poskytovatel ve většině případů
také neeviduje stížnosti a nevyřizuje je písemně a v přiměřené lhůtě. V zařízení zároveň
prokazatelně pracují osoby, které ale podle doložené dokumentace nejsou přímými
zaměstnanci. Jeden ze zaměstnanců také pracuje jako sociální pracovník bez odborné
způsobilosti stanovené v zákoně a v neposlední řadě s jedním z klientů poskytovatel
vůbec neměl uzavřenou smlouvu.

Kompletní výsledky kontroly budou transparentně zveřejněny v Registru poskytovatelů
sociálních služeb
v momentě, kdy nedojde ze strany poskytovatele k vyvolání
následného přezkumného řízení nebo odvolání k soudu.

MPSV se dlouhodobě zaměřuje na celkové zlepšení situace v oblasti inspekcí i kvality
sociálních služeb. „V rámci připravované novelizace zákona o sociálních službách
připravujeme řadu úprav. Zaměřujeme se na podněty přímo od inspektorů. Chceme, aby
kontrolní týmy byly flexibilnější a stíhaly větší počet inspekcí. V oblasti kvality sociálních
služeb pak navrhujeme zavést nový přestupek a povinnost poskytovatele. Ta bude
zacílená na ochranu soukromí a důstojnosti klientů. Rádi bychom také do praxe zavedli
systém získávání zpětné vazby od poskytovatelů sociálních služeb, u kterých inspekce
proběhla,
“ přiblížil ministr Jurečka.

Zdroj: MPSV, Marian Jurečka

Další články z této rubriky

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*