Moderní technologie se postupně proplétají do každodenního nakupování a některé obchody už zacházejí ještě dál. Nejenže nabízejí zákazníkům možnost samoobslužných pokladen, ale také určují, ke které pokladně zákazník půjde. Tento krok, který je z pohledu obchodů motivován snahou o zefektivnění procesu nákupu a zamezení tvorby front, avšak u části zákazníků vyvolává nevoli.
Může jít o omezování zákazníků
Někteří nakupující se cítí omezováni a jejich frustrace není neopodstatněná. Jak potvrzuje zkušenost jedné zákaznice, která se cítila nepříjemně, když byla nasměrována k samoobslužné pokladně i přesto, že měla větší nákup a preferovala klasickou obsluhu. Mnozí vidí tento trend jako zásah do své svobody rozhodování. Tato konkrétní zákaznice odmítla pokyn prodavačky a trvala na tom, že si vybere sama, což vedlo k nepříjemné situaci, kdy byla obviněna z nevychovanosti.
Rychlejší odbavení u pokladen
Nicméně ne všichni vnímají tuto praxi negativně. Někteří lidé jsou s přesměrováním smířeni a vidí v něm snahu o rychlejší odbavení, zejména pokud jim to ušetří čas. Tito zákazníci si uvědomují, že obchodníci chtějí zabránit frontám a zajistit plynulost provozu, což může být přínosné nejen pro samotné prodejny, ale i pro zákazníky, kteří nechtějí zbytečně čekat.
Směrování k samoobslužným pokladnám
Zákazníci jsou tedy většinou směrováni k samoobslužným pokladnám. Rozmach samoobslužných pokladen má však své výhody i nevýhody. Pro některé zákazníky je samoobsluha pohodlnější a rychlejší, zvláště pokud mají jen několik položek. Oceňují, že si mohou sami určit tempo odbavení, a často tuto možnost vnímají jako komfortní a inovativní. Samoobslužné pokladny také eliminují riziko hektického nakládání zboží, kdy se zákazníci u klasických pokladen často cítí pod tlakem rychlého tempa pokladních
Samoobslužné pokladny nejsou u některých zákazníků oblíbené
Na druhé straně, mnoho lidí samoobslužné pokladny odmítá. Kritizují chyby při započítávání slev nebo problémy s nejasnými instrukcemi. Navíc, někteří zákazníci, zejména starší generace, preferují lidský kontakt a možnost nechat se obsloužit tradičním způsobem. Tento aspekt přináší pocit osobního kontaktu, který samoobslužné pokladny zcela postrádají.
Tisíc lidí, tisíc chutí
Závěrem lze říci, že zatímco obchodníci vidí v automatizaci a nasměrování zákazníků k pokladnám cestu k zefektivnění provozu, zákazníci vnímají tuto změnu různě. Někteří ji přijímají, jiní se jí brání. Klíčové bude, zda se podaří najít rovnováhu mezi potřebou obchodů zvýšit efektivitu a svobodou volby zákazníků, kteří se nechtějí cítit jako pouhý článek v automatizovaném procesu.
A co vy, využíváte samoobslužné pokladny? Diskutujte v komentářích
Zdroje: Adam Beran, autorský text,
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/28998-pokladny-v-supermarketu,
https://retailnews.cz/2020/10/05/zakaznik-chce-rychle-zaplatit-a-jit/,
https://retailnews.cz/2019/09/20/pokladni-zona-ztvrzuje-zakaznicky-zazitek/,
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-obchody-v-usa-omezuji-samoobsluzne-pokladny-251201
Jsem-li opravdu hrubě nespokojen, nechávám vozík či košík s nákupem stát a odcházím. Lhostejno, je-li již namarkováno nebo ne. Je to krajní možnost, ale už jsem ji asi třikrát použil.
A co když nemám účet v bance,kreditku nebo mobil a mám pouze hotovost.Tak jak mi to chtějí nařídit,jít k samoobslužce.?Teď babo raď.
Jediná alternativa k pokladně s obsluhou je skener prodejny, zboží dám do tašky a na samopokladně jen načtu ručním skenerem a zaplatím kartou (mobilem)
Mám docela rád samoobslužné kasy, ale nejvíc mě u nich rozčiluje, když tam přijdou lidé, kteří s nimi neumějí zacházet a pokladní, jež u nich má dozor, využívají jako svou soukromou pokladní. Zdržují pak všechny ostatní, kteří potřebují třeba jen nějakou maličkost, např. určit druh zboží, apod.
Pokud mi oznámí, že třeba na další kasu dorazí pokladní a ta aktuální bude zatahovat, tak se tam samozřejmě přesunu. Jestliže by mně směřovali na samoobslužnou kasu, tak je slušně odmítnu. Do hytlemarketu jsem přišel peníze utratit, nikoliv vydělávat.
Přece nebudu dělat práci za někoho jiného a ještě za to platit.
Z PRINCIPU JE TO DRZOST CHTÍT PO LIDECH NĚCO TAKOVÉHO.
Přesně!!! Už jsem se u takové pokladny i zeptal obsluhy (když přišla, protože se nám nákup nevešel na plošku), kdy už si budeme sami skládat zboží z kamiónu.