Unikátní výstava „Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006“

Unikátní výstava "Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006"
Foto: Muzeum Cheb a Retromuseum, pobočka Galerie výtvarného umění v Chebu

Muzeum Cheb společně s Retromuseem Cheb uspořádaly jedinečnou výstavu o historii výroby jízdních kol světoznámé značky Eska. Seznamuje se stoletou tradicí věhlasné firmy, jejími letitými úspěchy, ale i obtížemi, v důsledku nichž nakonec zanikla.

“Stojíc na nejvyšším stupni dokonalosti, jest dnes jízdní kolo nevyhnutelným dopravním prostředkem, který by podobně jak šicí stroj v žádné domácnosti scházeti již neměl,“ propaguje roku 1912 reklamní slogan firmu Es-Ka – závody Kastrup & Swetlik, akc. spol. Cheb.

Stavební plány byly hotové 6. února 1911 a za půl roku díky úsilí jmenovaných podnikatelů budova o třech podlažích 52 x 15,5 metrů již stála (!). Jak potvrzoval tehdejší tisk, „možno plným právem nazývati tento podnik v každém ohledu co nejvzornější a pozoruhodností v oboru“, v té době byl nejmodernější svého druhu v habsburské monarchii. Již za rok se v něm vyrobilo 18 500 kol a roku 1935 odtud vyjela půlmiliontá eska. Kolik v roce 1912 stála? Za „jemné cestovní pánské kolo“ zaplatil zájemce 210 K a nejdražší model se čtyřstupňovým nábojem v zadním kole 365 K, což byl tehdy tříměsíční plat běžného zaměstnance. Dámská kola byla nákladnější než pánská, neboť rámové trubky se musely krátit a tvarovat a v některých případech se spojily můstky pro vyšší pevnost. Nejvíce však stály závodní modely a první motokolo z roku 1931 bylo pětkrát dražší než jízdní kolo. V roce 1928 továrnu opouštělo více než padesát tisíc bicyklů. Výrobu citelně narušila druhá světová válka a po jejím konci odchod německých zaměstnanců a nasazených válečných zajatců. Na podzim 1945 byla Eska znárodněna. V roce 1957, kdy se od zahájení výroby slavilo milionté vyrobené kolo, se kladl důraz především na množství, což se projevilo ve zhoršené kvalitě montáže. Průměrné kolo vážilo 13 kg a sestávalo z 584 dílů, na jejichž výrobu a kompletaci bylo zapotřebí 1726 operací.

Unikátní výstava "Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006"
Foto: Muzeum Cheb a Retromuseum, pobočka Galerie výtvarného umění v Chebu

Zvýšení produkce, určené kvůli devizovým přínosům především na export, činilo na konci šedesátých let ročně přes dvě stě třicet tisíc kol, vyvážených do pětapadesáti zemí světa. Byl o ně zájem v Evropě, Americe, Kanadě a putovala i do rozvojových zemí, zatímco na domácí trh, kde byla velice žádaná, ale nedostatková, se dostávala jen malá část, která nemohla poptávku uspokojit. V roce 1964 se stalo velkým hitem první skládací kolo a o tři roky později ikonické skládací kolo Eska typ 622, navržené firemním designérem Josefem Cupákem. V roce 1973 v Esce, kde třetina strojního zařízení byla stará více jak 25 let, pracovalo na tisíc zaměstnanců, z nichž 51,7 % tvořily ženy. Průměrný plat zde byl 1867 Kčs, o 300 Kčs méně než celorepublikový.

Vinou zejména zastaralé technologie byl v roce 1986 podnik vyhodnocen jako nejhorší v okrese. V dalších letech jeho produkce stagnovala, projevila se platební neschopnost a nedařilo se zachytit trend horských kol, což v důsledku znamenalo útlum výroby se stále klesajícím počtem zaměstnanců, jichž roku 1995 bylo 254 a vyrobili 60 tisíc kol, ale již tři roky poté se jejich stav snížil na pouhých třicet.

Unikátní výstava "Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006"
Foto: Muzeum Cheb a Retromuseum, pobočka Galerie výtvarného umění v Chebu

Problémem se v průběhu doby stal především nedostatek investic, který ohrožoval stabilitu výroby i samotného podniku, neboť z velkého výnosu zahraničního obchodu mu stát poskytoval naprosto nedostatečné množství prostředků na obnovu a další rozvoj.  Jak uvádějí redaktoři Lukáš Vltavský a Miroslav Petr v článku z 16. 8. 2004 v Hospodářských novinách, osudovou se pro Esku stala devadesátá léta, kdy „vinou špatných rozhodnutí a nevhodné obchodní politiky se situace rychle zhoršovala. Jako nepotřebná byla zrušena distribuční síť. Systematicky byla zanedbávána oblast marketinku a propagace. Esce chyběla také kvalitní obchodní strategie.“ To vše přispělo k nezadržitelnému úpadku. Podnik, vyrábějící ročně přes sto tisíc jízdních kol, nemohl bez potřebných prostředků a inovací obstát ve světové konkurenci. Přes několik marných a neúspěšných snah o jeho zachování nakonec definitivně skončila slavná historie kdysi prosperující továrny, když v květnu 2006 došlo k smutné demolici jejích budov.

Unikátní výstava "Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006"
Foto: Muzeum Cheb a Retromuseum, pobočka Galerie výtvarného umění v Chebu

Výstava otevřená od 15. září 2022 do 19. února 2023 je rozdělená do dvou částí. Výstavní sál chebského muzea prezentuje výrobu od jejího počátku do roku 1945. V Retromuseu jsou vystaveny ukázky z poválečného a novějšího období firmy, až po její neradostný zánik v roce 2006.

U příležitosti výstavy byla vydaná stejnojmenná reprezentativní publikace Jana Králíka, kurátora expozice.

Muzeum Cheb, nám. Krále Jiřího z Poděbrad 493/4  www.muzeumcheb.cz/

Retromuseum Cheb, pobočka Galerie výtvarného umění v Chebu, nám. Krále Jiřího z Poděbrad 2/17  www.retromuseum.cz/

Zdroj: text: Dana Vondrášková, foto: Muzeum Cheb a Retromuseum, pobočka Galerie výtvarného umění v Chebu

Další články z této rubriky

Tajemná Indonésiegutentor-overlay

Tajemná Indonésie

Svého druhu nejobsáhlejší a největší výstava zavede návštěvníky do tajemných míst Indonésie v jihovýchodní Asii a Oceánii, kde lidé izolovaných…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*