Tomáš Baťa (3. 4. 1876 – 12. 7. 1932): člověk, který dokázal jít za svým cílem 

Tomáš Baťa
Foto: Freepik

Podnikatel, průmyslník, továrník, starosta města Zlín a veřejný činitel, který významně ovlivnil ekonomii počátku minulého století.

Třetího dubna roku 1876 se v chudém moravském Zlíně v rodině venkovského ševce narodil Tomáš Baťa. Jeho otec pocházel z rodiny, která se po staletí věnovala ševcovství, a sám jej nejdříve vyučil řemeslu. Ve čtrnácti letech odešel Tomáš Baťa do světa, aby získal zkušenosti. Tehdy poznal nové metody výroby, které chtěl uplatnit ve vlastní praxi. 

Když se vrátil, již ve svých osmnácti letech si doma ve Zlíně založil nevelkou obuvnickou dílnu. Rozhodl se pro výrobu kvalitních a levných bot, které budou dostupné pro každého. Toho se snažil dosáhnout používáním nových materiálů a výrobních postupů. Tak se jeho dílna pomalu postupně rozrůstala.

V době 1. světové války získal zakázku na výrobu vojenské obuvi. Především najal zaměstnance, rozšířil produkci a zavedl pásovou výrobu. Tím docílil obrovské efektivity a zrušil konkurenci. Ve dvacátých letech se stal výhradním výrobcem bot v Československé republice.

Už deset let nato zaměstnával více než 25 000 pracovníků. Zlín se stal díky němu moderním průmyslovým městem. Tomáš Baťa se zasloužil o stavbu silnic, železnic, obchodů, zdravotnických zařízení i škol. Vybudoval i řadu domů, v nichž bydleli jeho zaměstnanci.

Nemalé prostředky vynaložil na vzdělávání: zřídil jednak firemní průmyslovou školu, ale také školu designérskou a obchodní akademii.

V té době jeho firma už zhotovovala vedle obuvi i jiné výrobky – strojní, textilní, potravinářské, stavební a letecké, a to nejen ve Zlíně, ale i v dalších městech naší republiky. Tomáš Baťa podnikal ve více než třiceti oborech výroby, dopravy a služeb. Zřídil také vlastní pojišťovnu, nemocnici a lázně. Vlastnil i vydavatelství a založil filmové ateliéry ve Zlíně.

Jako starosta města Zlín prosadil Tomáš Baťa zavedení experimentálních forem školství, položil základy k moderní péči ve zdravotnictví a také prosadil projekty dálkové silniční, železniční, letecké a říční dopravy.

V roce 1931 se z jeho soukromého podniku stala akciová společnost, která měla všechny předpoklady k dalšímu úspěšnému rozvoji. Jenže právě v této době se v Československu naplno projevila hospodářská krize. Aby nemusel propouštět, po dohodě se svými zaměstnanci snížil Tomáš Baťa platy a zlevnil výrobky. Navíc začal zakládat své továrny v zahraničí – v Německu, Holandsku, Švýcarsku, Polsku i v Jugoslávii. Největší závod, který byl postaven v Indii, byl otevřen v roce 1933. Toho se však Tomáš Baťa nedožil – 12. července 1932 havaroval v mlze se svým letadlem na cestě do Švýcarska, kde se měl zúčastnit otevření nové pobočky své firmy.

Historii firmy Baťa od jejího vzniku v roce 1894 až do roku 1948 můžete prozkoumat v rámci expozice Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně. Ta byla slavnostně otevřena roku 2013 a naleznete ji v krajském kulturně vzdělávacím centru 14|15 BAŤŮV INSTITUT, který se nachází ve Zlíně v bývalém továrním areálu firmy.

Zdroj: redakce – Olga Skálová, knihobaze.cz

Další články z této rubriky

Škoda láskygutentor-overlay

Škoda lásky

Znáte ji také, slyšeli jste ji snad stokrát. Zněla při místních oslavách, zaslechli jste ji v televizi nebo rádiu, ani…

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*