Mezi seniory oblíbený obchod mění nakupování v ČR. Podle analytiků už je v top 10

Foto: Unsplash.com

Internetový obchod Temu je čínské online tržiště, kde se dá nakoupit levně téměř jakékoliv zboží. Přirovnat ho můžeme ke známým stránkám čínského původu, jako je Aliexpress, Shein nebo Trendyol. Čeští spotřebitelé se však bouří, jelikož je Temu velmi zasahuje. Temu vstoupilo do známosti poměrně rychle, již má na Google play více než 100 milionů stažení, což mluví o tom, jakou popularitu značka má. 

Díky velkým investicím, Temu vykoupilo téměř veškerý online reklamní prostor a obsadilo i neskutečně mnoho místa ve vyhledávačích a na sociálních sítích. Právě díky tomu je velmi známé u zákazníků, nejen v mladé generaci. Také se vám mohlo stát, že jste narazili na reklamu, kde nabízí slevy až 80%. Jedná se však pouze o nabídku pro nové zákazníky.

Temu na českém trhu roste

Až do roku 2022 množství prodaného zboží na českém internetu neustále rostlo. První příčky si budovala Alza, za ní následoval Mall a další prodejci jako CZC, Datart a nebo Rohlík. K obratu došlo, až když přišlo Temu. To podle analytiků patří nyní mezi top 10 největších internetových obchodů v ČR.

Dle průzkumu na Temu v posledních 3 měsících nakoupil každý 5. člověk. Sílu Temu si vyzkoušeli i v Maďarsku, kde na 10 dní zastavili marketing Temu, jiným obchodníkům prodeje stouply až o desítky procent. 

Měsíčně má Temu v průměru 141 tisíc aktivních mobilních uživatelů. Této příčce z čínských platforem stále dominuje Shein s 238 tisíci uživatelů a těsně za ním je Aliexpresss s 224 tisíci. 

Foto: Unsplash.com

Kritika lidí

Spousta prodejců si stěžuje na to, zda prostředníci jako Allegro, Temu, Shein nebo Aliexpress mají stejné podmínky jako firmy z Česka. 

Ptají se, zda všichni musí platit stejné daně, platit za odpady a recyklaci, nebo jiné poplatky.

Je možné, že právě díky neplacení daní nebo jiných poplatku v ČR, Temu a další čínské obchody získávají velkou výhodu, jelikož si mohou dovolit zlevnit produkty a peníze, které ušetří na poplatcích investovat do reklamy na sociálních sítích a dalšího marketingu. Lidem se tak dostanou více do povědomí a budou mít větší výdělky. 

Tohoto problému si všimli však i politici. Plánují poslat uvalení na levné produkty z Číny. Proti tomuto se však bouří někteří zákazníci, jelikož by to pro ně znamenalo dražší nákupy. Chtějí zrušit současný limit 150 € (tedy ceny přes 3000 korun). 

Zdroje: Adam Beran – autorský text, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-komentar-temu-je-rizikem-pro-spotrebitele-i-pro-cely-cesky-trh-248223, https://www.apek.cz/clanky/apek-upozornuje-temu-nehraje-podle-pravidel-cesk, https://plus.rozhlas.cz/sdruzeni-podalo-stiznost-na-cinsky-e-shop-temu-zada-ceskou-obchodni-inspekci-o-9199459, https://cc.cz/zemetreseni-v-ceske-e-commerce-jak-zahranicni-hraci-v-cele-s-temu-vyrazne-meni-zdejsi-trh/

2 Comments

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*